Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Capella (JVTN/LDBQ)

DS Capella (JVTN/LDBQ)

D/S Capella. Foto ukjent.
D/S Capella. Foto ukjent.
Profil av Capella, Mike Bent.
Profil av Capella, Mike Bent.

I Hurtigruten 1898-1912

Historie:

08.1885: Levert fra Martens Olsen & Co., Laksevåg/Bergen, som "Capella" for Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, som bygg nr 16.

Tonnasje: 877 brt., 541., og en lasteevne på 790 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 191,9/28,8/20,3 (Fot)

Maskineri: 2 syl. Comp. (M,O&Co.), ytelse 800 iHK, fart 11,5 knop.

05.10.1898: Inn i hurtigrutefart, som det første hurtigruteskip med seiling nordover fra Bergen.

1915/1916: Ominnredet til lastebåt. Satt inn i rederiets kystrute Oslofjorden - Finnmark.

1924: Nytt hovedmaskineri: 3 exp. (Lobnitz & Co. Ltd., Renfrew, bygd 1919.), 69 NHK, fart 8,5 knop.

28.04.1940: Bombet i senk av tyske fly i Tingvollfjorden. Senere berget og ført til verksted for ombygging til lastebåt, og reparasjon.

07.1943: Satt i fart på nytt som "Hillevaag" for Anders og Gabriel Andersen, Stavanger.

1951: Solgt til Thv. Schjølberg Knudsen, Kristiansand.

1951: Solgt til Skibs-A/S Sogndal (Johan Gerrard), Kristiansand.

01.1951: Solgt for hogging i Belgia.

 
Real Time Analytics