Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Astræa (JPLC)

DS Astræa (JPLC)

D/S Astræa
D/S Astræa
Profiltegning av Astræa, Mike Bent.
Profiltegning av Astræa, Mike Bent.

I Hurtigruten 1900-1910

Historie:

08.1900: Levert fra Akers. mek. Værksted, Kristiania, som "Astræa" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr (191). Pris: 458.000 Nkr.

Tonnasje: 765 brt., 386 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D: 193,0/28,2/20,3 (fot)

Maskineri: 3. exp. dampmaskin (Aker), ytelse 197 nhk, 1300 ihk fart 14,25 knop.

Fartøyet var bygget med henblikk på å kunne utrustes som hjelpekrysser, og kunne trolig gjøre større fart enn de offisielle 13 knop. Hovedarmeringen var 12 cm-kanon på fordekket, med 76 mm kanoner og 47 mm plassert andre steder ombord. Artilleri ble innkjøpt av marinen og lagret på Marineholmen i Bergen. Utgiftene til det forsterkede dekket ble dekket av marinen.

21.09.1900: Inn i regulær hurtigrutetrafikk Trondheim - Hammerfest.

05.01.1910: Grunnstøtte og sank ved Gresskjærene, 3 kabellengder ØtN av Stabben fyr, på reise Bergen Vadsø i nordgående hurtigrute. Passasjerer og post ble berget i land før skipet sank. Det ble senere hevet, men kondemnert ved besiktigelse og opphugget.

 
Real Time Analytics