Hopp til: Navigasjon | Innhold | Undermeny

SkipsmagasinetSkipsmagasinet CV-database

DS Dronning Maud (LFDS/LDTR)

Dronning Maud. Foto, ukjent.
Profil av Dronning Maud, Mike Bent

I Hurtigruten 1925-1940

03.07.1925: Levert fra Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, som "Dronning Maud", til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 246. Sertifisert for 400 passasjerer. Pris 2,35 mill. Nkr.

Tonnasje: 1489 brt., 755 nrt., og en lasteevne på 570 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 235,8/37,7.13,8 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (FMV), ytelse 1500 nhk, 2000 ihk, fart 15 knop.

13.07.1925: Innsatt i hurtigrutefart.

10.1929: Grunnstøtte sør for Florø.

1931: Første skip i hurtigruten med radiotelefon.

08.10.1932: Passasjer forsvunnet, på tur over Folla.

21.09.1938: På tur på Trondheimsfjorden i forbindelse med Fiskerimessen og kjølelagerets åpning.

01.01.1940: Reddet mannskapet (36 stk) på det tyske lasteskipet "Johan Schulte" som drev mot land ved Buholmråsa etter tap av propeller.

04.1940: Rekvirert av Kongelig Norske Marine, til bruk som hospitalskip. Tydelig merket med Røde Kors merker og flagg.

01.05.1940: Senket av tyske fly ved kai i Foldvik, Gratangen. Kom i brann og veltet på siden. 18 personer drept og 31 såret. Fartøyet drev på land og ble vrak.

Se flere bilder av skipet her!


SkipsMagasinet AS
Frøskeland
8400 Sortland
Telefon: 938 55 508
Orgnr. 912 182 770

Les mer om
SkipsMagasinet.no
Ansvarlig Redaktør
Per Rydheim

Daglig leder
Per Rydheim

Utviklet av:
Intermedia Labs AS
SkipsMagasinet.no arbeider etter Vær Varsom-plakaten - regler for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig omtale bes ta kontakt med redaksjonen.